Pages

Labels

Powered by Blogger.

Friday 13 July 2012

KEDIAMAN JADI MASALAH UTAMA

MACHANG -  Masalah rumah adalah masalah utama penduduk di sekitar Parlimen Machang, berikutan itu ada yang perlu rumah baru atau dibaik pulih.

Penyelaras Parlimen Machang, Datuk Ahmad Jazlan Datuk Yaakub berkata,  hasil program turun padang yang diadakan secara berkala, rata-rata rakyat menyuarakan hasrat membaiki rumah atau memohon bantuan rumah.

Katanya, pada zaman yang serba moden pada hari ini, masih ada dalam kalangan penduduk yang hidup berlantai tanah, menumpang di rumah tinggal atau hidup menyabung nyawa di rumah yang hampir runtuh.

“Sebagai pembangkang di Kelantan, tidak banyak yang kami mampu usahakan  namun dalam masa sama, kerja baik pulih rumah tetap dilaksanakan bagi membantu golongan yang memerlukan.

“Biarpun begitu, masih banyak rumah yang sudah tidak boleh dibaiki lagi, dan perlu dibina semula. Kerajaan Negeri perlu membuka mata dalam menyelesaikan masalah ini segera,” katanya ketika menziarahi penduduk Kampung Cherodok, di sini.

Hadir sama, Penyelaras Dewan Undangan Negeri (Dun) Kemuning, Eriandi Datuk Ismail.

Ahmad Jazlan berkata, pada kunjungan ke kampung-kampung, kebanyakan penduduk mohon mendapatkan rumah baru di bawah Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT), biarpun menyedari bantuan itu terhad dan mempunyai senarai menunggu yang panjang.

Dalam pada itu, katanya, antara masalah lain yang sering diutarakan adalah berkaitan kemudahan air bersih,  yang mana rata-ratanya memohon bantuan bagi menggali telaga tiub di kawasan rumah mereka, dalam usaha mengatasi masalah air yang tidak pernah selesai sejak lebih 20 tahun lalu.

Menurutnya, beliau sebaik mungkin cuba membantu penduduk dalam menyelesaikan apa sahaja masalah yang disuarakan.

“Setiap masalah akan dikenal pasti dan akan disalurkan ke agensi atau jabatan berkenaan. Masih ramai orang kampung yang tidak tahu mengenai perkhidmatan yang ditawarkan oleh agensi kerajaan.

“Program seumpama ini diadakan setiap minggu dalam usaha mendengar masalah rakyat,” katanya.

0 comments:

Post a Comment