Pages

Labels

Powered by Blogger.

Saturday 21 July 2012

HARAP KEBERKATAN RAMADHAN

Ketibaan bulan Ramadan sememangnya amat dinantikan oleh seluruh umat Islam di dunia. Apatah lagi dapat menjalani ibadah yang penuh keberkatan ini bersama insan tersayang.

Begitulah yang dirasai Sharifah Norazlin Syed Mahadzir Al-Yahya dan Ahmad Awaludin Ashaari, yang bergelar suami isteri Mei lalu. Masih dalam mood berbulan madu, baik Scha mahu pun Awal, keduanya mengakui berasa terharu dan seronok kerana Ramadan kali ini dapat disambut dengan jalinan ikatan yang suci.

“Pertama kali menyambut puasa sebagai isteri, saya rasa amat terharu dan seronok. Jika dulu saya ada satu keluarga, tapi kini saya berpeluang menyambut Ramadan dengan dua keluarga.

“Bila dapat bersahur, berbuka, tarawih dengan suami dan keluarga memang sudah lama saya nantikan. Alhamdulillah ianya tercapai juga sekarang,” ujar Scha kepada Zass.

Sama pendapat dengan isterinya, Awal juga mengakui teruja kerana tidak lagi sendirian menyambut puasa di rumahnya.

“Apabila pertama kali menyambut puasa sebagai suami, saya rasa amat teruja kerana dapat menjalani ibadah ini di samping isteri tercinta. “Lebih bermakna saya tidak lagi berbuka dan bersolat bersendirian, sebaliknya sudah ada teman yang setia menemani saya di sisi,” katanya.

Awa l tolon g Scha d i dapur

MENURUT Scha, dia lebih selesa memasak sendiri juadah berbuka. Namun masih tetap membeli juadah sampingan seperti kuih-muih.

“Saya kalau nak masak kena pandai pilih masakan yang sesuai, sihat dan mengenyangkan kerana Awal tidak suka makan nasi. Tapi pada kebiasaannya saya masak sayur bak choi, sambal ikan bilis, atau sotong goreng. “Jika saya tidak sempat masak, mungkin kami akan beli sahaja di bazar Ramadan berdekatan. Namun, kami juga merancang untuk berbuka bersama keluarga kedua-dua belah pihak secara bergilir-gilir.

“Namun untuk bersahur, saya hanya masak atau makan yang ringan sahaja kerana Awal tidak gemar bersahur,” katanya yang menggemari menu ayam percik dan air tebu ketika berbuka.

Awal berkata, jika ada kelapangan, dia juga gemar membantu Scha memasak dan menyediakan juadah berbuka.

“Sebelum ini, sama ada masak seorang atau lihat mak masak, tapi kini ada isteri yang masakkan di rumah. “Jadi kadangkala bila balik awal atau tidak ke lokasi, saya suka menolong Scha di dapur. Malah walaupun tidak bersahur, saya akan tetap bangun untuk menemani Scha bersahur,” katanya yang menyukai juadah bubur lambuk Kampung Baru, murtabak, ayam percik, roti john dan air tebu.

Sibuk di lokasi

MENURUT Awal, dia hanya sempat bersahur bersama Scha di rumah mereka di Damansara semalam dan berbuka di lokasi penggambaran Awal Lagi di Suria KLCC.

“Walaupun berpuasa, aktiviti seni berjalan seperti biasa. Macam saya, setiap Ahad, jam 12.30 tengah hari, saya tetap menjalankan tugas sebagai pengacara Melodi di samping Zizan.

“Selain itu, saya kini sedang sibuk dengan rakaman talkshow saya sendiri iaitu Awal Lagi yang kini ke udara setiap Sabtu, jam 8.30 malam di TV9,” ujarnya.

Manakala Scha pula akan sibuk dilokasi penggambaran filem Dampak di samping program amal bersama Kenanga Wholesale City, Bio Essence dan Watson.

“Tahun ini alhamdulillah rezeki murah kerana saya menjadi duta kepada Kenanga Wholesale City, Bio Essence dan Watson. Jadi saya akan sibuk dengan program amal yang telah di aturkan mereka.

“Selain itu penggambaran filem Dampak masih belum berakhir dan saya masih terlibat dengan beberapa babak. “Walaupun kami sibuk dengan jadual kerja masing-masing, kami akan tetap meluangkan masa sekurangkurangnya bersahur atau berbuka dalam sehari,” jelas Scha.

Perancangan Lebara n

SEMENTARA itu, menyentuh mengenai persiapan Lebaran, Scha mengakui masih belum melakukan sebarang persiapan. Bagaimanapun, bekas juara Dewi Remaja ini mengakui sudah merancang warna tema baju mereka pada tahun ini.

“Memandangkan masih terlalu awal untuk membuat persiapan raya, jadi saya tumpukan dulu pada kerja. “Tapi secara kasarnya, kami merancang untuk menggunakan warna tema olive untuk baju raya kami nanti. “Apa-apa pun ia mungkin aberubah dan saya akan membuat persiapan sedikit demi sedikit.

“Secara jujurnya, pengalaman pertama ini membuatkan rasa amat teruja untuk berpuasa dan menyambut raya,” ujar Scha.

Akan membantu isterinya dari segi idea, Awal berkata, dia dan Scha sentiasa berbincang dari masa ke semasa mengenai persiapan raya mereka bagi menggelakkan pertelingkahan.

“Semenjak berkahwin, kami lebih mengenali diri masing-masing dansaya rasa, kami lebih bertoleransi dalam banyak perkara semenjak berkahwin,” jelas Awal.

Mood berbulan mad u

KETIKA dihubungi Zass, Scha dan Awal berada di Bangkok untuk bercuti dan sebelum itu sempat ke Jakarta untuk membeli stok barangan kiosk Schapoholic yang terletak di The Curve.

“Memandangkan Awal ada kelapangan, jadi dia menemani saya ke Jakarta untuk mendapatkan bekalan baju sempena perayaan. “Kemudian kami ke Bangkok untuk berehat dan meluangkan masa bersama di samping mencari barangan yang sesuai di sana. Tapi kami sempat pulang ke Malaysia untuk bersahur bersama di rumah,” ujarnya.

Scha berkata, setelah dua bulan bergelar isteri, dia mengakui masih belajar untuk menjadi isteri yang baik.

Katanya, dia juga dapat mengenali Awal dengan lebih rapat dan setiap perkara baru yang dipelajari membuatkan dia berasa seronok dan teruja.

“Walaupun dah lebih dua tahun bercinta, ia bukan bermakna kami dah mengenali antara satu sama lain dengan sempurna. “Tapi bila berkahwin, saya banyak belajar perkara baru mengenai Awal dan begitu juga Awal yang mengakui banyak belajar perkara baru mengenai saya.

Semua itu menjadikan kami lebih menghargai dan menyayangi diri masing-masing. Ibaratnya, setiap hari seperti hari bulan madu buat kami,” katanya.

0 comments:

Post a Comment