Pages

Labels

Powered by Blogger.

Friday 13 July 2012

JANGAN PERTIKAIKAN POLIS

SHAH ALAM – Tindakan polis melepaskan tembakan kepada dua suspek dalam kejadian amuk di Jabatan Perdana Menteri (JPM) di Putrajaya, Isnin lalu tidak wajar dipertikaikan.

Penganalisis Jenayah, Kamal Affendi Hashim berkata, tindakan polis itu bagi melindungi keselamatan orang awam di kawasan berkenaan, setelah rayuan dan perbincangan dengan pasangan terbabit tidak mendapat maklum balas positif.
 
Menurutnya, berdasarkan Seksyen 9, Akta Larangan dan Kawasan Larangan 1959, semakan 1983, mana-mana orang yang cuba memasuki atau berada di kawasan larangan atau tempat larangan tidak berhenti setelah dicabar tiga kali oleh pegawai berkuasa boleh ditangkap dengan kekerasan.

Katanya, kekerasan itu perlu untuk melaksanakan penangkapan dan boleh berlanjutan sehingga menyebabkan kematian dengan sengaja.

“Situasinya, mangsa telah dipujuk namun enggan berundur mendesak polis untuk bertindak.

"Tembakan dilepaskan bukan terus mengenai kepala mangsa, tetapi di bahagian ari-ari dan tangan. Mangsa juga bukannya meninggal dunia serta merta di tempat kejadian tetapi di hospital,” katanya.

Kamal Affendi berkata, penggunaan pistol elektrik dalam keadaan tersebut juga boleh mengundang kecederaan parah serta kematian.

Dalam pada itu, beliau menyarankan, adalah lebih baik ahli keluarga pesakit mental bertindak awal mendapatkan rawatan pakar bagi mengatasi masalah yang dihadapi anggota keluarga

0 comments:

Post a Comment