Pages

Labels

Powered by Blogger.

Friday 13 July 2012

BARANGAN TIRUAN TRW DIJUAL

KOTA BHARU - Peniaga yang masih berdegil menjual barangan tiruan The Red Warriors (TRW) dan barangan menggunakan logo Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) di negeri ini diberi amaran tegas supaya tidak meneruskan perniagaan berkenaan.

Pengerusi Jawatan Kuasa Merchandise, Outlet dan Event Kafa, Azlan Mohd Yusoff berkata, pihaknya mengenal pasti masih terdapat segelintir peniaga yang ingkar arahan Kafa.

“Ada juga antara mereka yang menjual barangan tiruan dan juga tidak langsung berdaftar sebagai wakil jualan KAFA yg sah. Cara perniagaan ini seolah-olah mencabar pihak Kafa dan penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kelantan (KPDNKK) Kelantan biarpun mereka pernah dikenakan tindakan atas kesalahan berulang dilakukan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Beliau berkata, berdasarkan rekod, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, terdapat lebih 10 rampasan dibuat di sekitar Kota Bharu termasuk di Pasar Borong Wakaf Che Yeh dan Pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV.

Selain itu, berkenaan logo Kafa dan logo jenama Warriors selaku jenama rasmi keluaran Kafa didaftar di bawah Akta Cap Dagang 1976.

“Berdasarkan akta ini, antara tindakan yang boleh dibuat termasuk larangan perihal dagangan palsu dengan cap dagangan di bawah Akta Perihal Dagangan 2011 Seksyen 8 (2). Ini bermakna, mana-mana orang yang mengguna, membekalkan, mendedah atau menawarkan perihal barangan dagangan palsu, mereka boleh disabitkan kesalahan dengan denda,” katanya.

Katanya, antara denda yang dikenakan bagi sehelai baju TRW (tiruan), boleh didenda RM10,000 atau tiga tahun penjara (perseorangan) dan bagi pertubuhan perbadanan (contoh syarikat), boleh didenda RM15,000 setiap helai.

 Katanya, peniaga yang mahu memasarkan barangan TRW, mereka perlu mengikut peraturan yang ditetapkan pihak berkaitan bagi mengelak sebarang tindakan dikenakan.

0 comments:

Post a Comment