Pages

Labels

Powered by Blogger.

Sunday 2 September 2012

Lelaki hina al-Quran dikenakan hukuman

ISLAMABAD - Polis Pakistan telah menahan seorang imam kerana disyaki menjadi dalang dalam kes seorang remaja perempuan yang dituduh membakar al-Quran dua minggu lalu.

Imam tersebut, Khalid Chishti didakwa menyalakan api, sekali gus menyebabkan beg gadis tersebut, yang mengandungi al-Quran, terbakar.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, gadis tersebut ditahan dua minggu lalu berhampiran bandar ini selepas satu sekumpulan individu menuntut agar dia dihukum kerana  membakar satu juzuk al-Quran.

Remaja tersebut yang dikenali sebagai Rimsha, 14, ditahan sejak 16 Ogos lalu kerana disyaki menghina al-Quran - kesalahan yang boleh dikenakan hukuman penjara seumur hidup di bawah undang-undang penghinaan Pakistan.

Bagaimanapun, lapor media tempatan memberitahu, dalam keterangan, seorang saksi memberitahu bahawa imam terbabit meletakkan beberapa helaian al-Quran dalam beg kanak-kanak itu.

Agensi berita BBC sebelum ini melaporkan, laporan lembaga perubatan yang dilantik kerajaan menunjukkan remaja itu mengalami masalah mental, yang tidak sejajar dengan umurnya.

Awal minggu ini, mahkamah melanjutkan tempoh tahanan  selama dua minggu lagi Rimsha atas faktor keselamatan.

Sementara itu, bapa Rimsha turut dilaporkan berkata, dia benar-benar takut mengenangkan masa depan kehidupan anak perempuannya dan keselamatan keluarganya.

Dia turut meminta Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari agar mengampunkan anaknya.


0 comments:

Post a Comment